V zadnjih 20 letih so svetovalci pri združitvah in prevzemih ustvarili 3,2 milijarde EUR dodatne vrednosti za prodajalce
Empirična študija, opravljena na vzorcu 104 transakcij M&A v Sloveniji v obdobju 20 let, med letoma 2000 in 2019, je pokazala, da so M&A transakcije, pri katerih so finančni svetovalci na strani prodajalca bili angažirani, prinesle skupno vrednost podjetij (enterprise value oz. EV) v višini 8,1 milijarde EUR, medtem ko je bila pri transakcijah brez njihovega angažiranja skupna vrednost 4,9 milijarde EUR. Tako je v Sloveniji v 20-letnem obdobju dodana vrednost finančnih svetovalcev prodajalcem kapitalskih deležev znašala 3,2 milijarde EUR.
Pri opazovanju mnogokratnikov vrednotenja je sodelovanje finančnega svetovalca na prodajni strani pomenilo, da so bile v mediani relativne vrednosti podjetij z upoštevanjem kazalnikov dobičkonosnosti (EBIT, EBITDA) višje kot v primerih, ko so lastniki opravili transakcijo brez sodelovanja svetovalca:
- 15,7x EV / EBIT v primerjavi z 9,4x EV / EBIT brez finančnega svetovalca
- 9,1x EV / EBITDA v primerjavi s 7,1x EV / EBITDA brez finančnega svetovalca
- in nekoliko nižji 0,9x EV / prihodki v primerjavi z 1,0x EV / prihodki brez finančnega svetovalca (predvsem zaradi nerentabilne narave podjetij oz. podjetij, ki so bile v težavah)
Premija za sodelovanje finančnih svetovalcev je povzročila za 66 % višjo vrednost EV / EBIT
- dosežena 66 % višja EV / EBIT (oz. za 6,3-kratnik višja stopnja)
- 28 % višja dosežena EV / EBITDA (ali za 2,0-kratnik stopnja)
- in 10% zmanjšanje EV / Revenue EV / prihodkov (oz. za -0,1-kratnik nižja stopnja), kot je bilo opisano, predvsem zaradi nedonosne narave podjetij oz. podjetij, ki so bila v težavah)
V empirični študiji so bile nadalje opazovane značilnosti transakcij združitev in prevzemov v razvijajočem se gospodarstvu, ki je prešlo iz gospodarstva s centralnim načrtovanjem v tržno gospodarstvo, hkrati pa je bilo podvrženo tudi mednarodnim gospodarskim ciklom, vključno z obdobji ekspanzije, recesije in gospodarskega okrevanja.
Analiza je pokazala, da so bila podjetja prodana po višjih večkratnikih vrednotenja v primeru, da:
- je bilo podjetje znatno zadolženo (v primerjavi z nizko zadolženostjo)
- se je transakcija zgodila v obdobju gospodarske ekspanzije (v primerjavi z obdobjem okrevanja)
- je bilo podjetje zelo dobičkonosno (v primerjavi z nizko dobičkonosnim)
Čeprav so relativni mnogokratniki vrednotenja lahko koristni pri zagotavljanju splošne analize vrednotenja podjetja, se priporoča navzkrižno preverjanje dobljenega vrednotenja z drugimi fundamentalnimi analizami, saj je vsako podjetje edinstveno in na vrednotenje vplivajo različni dejavniki (poleg dobičkonosnosti, časovnega obdobja, zadolženosti in poslovnega sektorja, ki so bili upoštevani v študiji).
Z veseljem smo vam na voljo za posredovanje več informacij o vrednotenju in dodani vrednosti, ki vam jo lahko prinesejo naše storitve finančnega svetovanja!